Σάββατο, 9 Φεβρουαρίου 2013
Λίφτινγκ στο Μεσοπρόθεσμο, με «ταβάνι» δαπανών ανά τομέα, επιχειρεί το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους με νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή...
από το οποίο προκύπτει ανάγλυφα το κέρδος από την επαναγορά ομολόγων.
Η βασική αλλαγή που εισάγεται με το νομοσχέδιο, το οποίο αποτελεί την επικαιροποίηση του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος 2013-2016, είναι απόρροια της επαναγοράς ομολόγων του ελληνικού δημοσίου, η οποία οδηγεί σε σημαντική μείωση των δαπανών.
Συγκεκριμένα, μετά το buyback, ο προϋπολογισμός εξοικονομεί 2,5 δισ. ευρώ δαπανών το 2013, περιορίζοντας καταλυτικά και το δημοσιονομικό έλλειμμα, το οποίο διαμορφώνεται μία μονάδα χαμηλότερα (από το 5,3% στο 4,3% του ΑΕΠ φέτος) σε σχέση με την εκτίμηση του προϋπολογισμού.
Επιμέρους αλλαγές καταγράφονται και στο σκέλος των εσόδων, καθώς η ψήφιση του τελευταίου φορολογικού νόμου αλλά και η επανεκτίμηση της απόδοσης των μέτρων του τελευταίου πακέτου των 13,5 δισ. ευρώ (χαμηλώνει στα 13,357 δισ. ευρώ) οδηγούν τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού σε επίπεδα χαμηλότερα κατά 600 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον προϋπολογισμό.
Στην επικαιροποίηση του Μεσοπρόθεσμου νέα μέτρα δεν υπάρχουν. Η πρόβλεψη όμως για πρωτογενές πλεόνασμα 3,2% του ΑΕΠ το 2016, όταν το μνημόνιο εξακολουθεί να προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 4,5% του ΑΕΠ , δημιουργεί περιθώριο ερμηνειών για ενδεχόμενα νέα μέτρα ύψους 1,3% του ΑΕΠ ή κοντά στα 2,5 δισ. ευρώ.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί η αισιοδοξία που αποτυπώνεται στην Αιτιολογική Έκθεση που συνοδεύει το νομοσχέδιο στη Βουλή. Σε αυτήν, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας αποτυπώνει την εκτίμηση της κυβέρνησης εθνικής ευθύνης, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, σύμφωνα με την οποία «μετά τις θετικές ενδείξεις για τη δημοσιονομική επίδοση του 2012, η εξέλιξη της εφαρμογής του προγράμματος οικονομικής πολιτικής κατά τη διετία 2013-14, με την έμφαση που θα δοθεί σε διαρθρωτικού χαρακτήρα παρεμβάσεις και ευρύτερες αναπτυξιακές πρωτοβουλίες, θα καλύψει τη μικρή δημοσιονομική διόρθωση που ενδέχεται να προκύψει την περίοδο 2015-16, σύμφωνα με το σενάριο του ΜΠΔΣ».
Οι προβλέψεις του Μεσοπρόθεσμου, πάντως, είναι δεδομένο ότι θα υποστούν μία ακόμα αναθεώρηση καθώς σε αυτές δεν περιλαμβάνονται οι επιπτώσεις από την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, της οποίας η καταγραφή και η αποτίμηση από τις αρμόδιες στατιστικές αρχές είναι σε εξέλιξη.
από το οποίο προκύπτει ανάγλυφα το κέρδος από την επαναγορά ομολόγων.
Η βασική αλλαγή που εισάγεται με το νομοσχέδιο, το οποίο αποτελεί την επικαιροποίηση του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος 2013-2016, είναι απόρροια της επαναγοράς ομολόγων του ελληνικού δημοσίου, η οποία οδηγεί σε σημαντική μείωση των δαπανών.
Συγκεκριμένα, μετά το buyback, ο προϋπολογισμός εξοικονομεί 2,5 δισ. ευρώ δαπανών το 2013, περιορίζοντας καταλυτικά και το δημοσιονομικό έλλειμμα, το οποίο διαμορφώνεται μία μονάδα χαμηλότερα (από το 5,3% στο 4,3% του ΑΕΠ φέτος) σε σχέση με την εκτίμηση του προϋπολογισμού.
Επιμέρους αλλαγές καταγράφονται και στο σκέλος των εσόδων, καθώς η ψήφιση του τελευταίου φορολογικού νόμου αλλά και η επανεκτίμηση της απόδοσης των μέτρων του τελευταίου πακέτου των 13,5 δισ. ευρώ (χαμηλώνει στα 13,357 δισ. ευρώ) οδηγούν τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού σε επίπεδα χαμηλότερα κατά 600 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον προϋπολογισμό.
Στην επικαιροποίηση του Μεσοπρόθεσμου νέα μέτρα δεν υπάρχουν. Η πρόβλεψη όμως για πρωτογενές πλεόνασμα 3,2% του ΑΕΠ το 2016, όταν το μνημόνιο εξακολουθεί να προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 4,5% του ΑΕΠ , δημιουργεί περιθώριο ερμηνειών για ενδεχόμενα νέα μέτρα ύψους 1,3% του ΑΕΠ ή κοντά στα 2,5 δισ. ευρώ.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί η αισιοδοξία που αποτυπώνεται στην Αιτιολογική Έκθεση που συνοδεύει το νομοσχέδιο στη Βουλή. Σε αυτήν, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας αποτυπώνει την εκτίμηση της κυβέρνησης εθνικής ευθύνης, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, σύμφωνα με την οποία «μετά τις θετικές ενδείξεις για τη δημοσιονομική επίδοση του 2012, η εξέλιξη της εφαρμογής του προγράμματος οικονομικής πολιτικής κατά τη διετία 2013-14, με την έμφαση που θα δοθεί σε διαρθρωτικού χαρακτήρα παρεμβάσεις και ευρύτερες αναπτυξιακές πρωτοβουλίες, θα καλύψει τη μικρή δημοσιονομική διόρθωση που ενδέχεται να προκύψει την περίοδο 2015-16, σύμφωνα με το σενάριο του ΜΠΔΣ».
Οι προβλέψεις του Μεσοπρόθεσμου, πάντως, είναι δεδομένο ότι θα υποστούν μία ακόμα αναθεώρηση καθώς σε αυτές δεν περιλαμβάνονται οι επιπτώσεις από την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, της οποίας η καταγραφή και η αποτίμηση από τις αρμόδιες στατιστικές αρχές είναι σε εξέλιξη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου